Page content

3 dingen die jij deze zomer als slimme ondernemer WEL doet

3 dingen die jij deze zomer als slimme ondernemer WEL doet

Het is alweer juni. Wat. Vliegt. De. Tijd.

Even een vraag: Hoe lang neem jij vakantie?

2 volle maanden?

Waarschijnlijk niet.

En toch hoor ik nu al bij veel ondernemers: ‘in september…..’

Zo ook de ondernemer met wie ik onlangs een gesprek had.

Hij wilde wel heel graag de verandering, maar het leek dan slim om te wachten tot in het najaar. Want in de zomer hebben zijn klanten vakantie.

Tjaaaaaa….. zei ik. 

En toen viel het kwartje 🙂

Bij jou ook?

De zomer is HET ideale moment om 3 dingen te doen:

1. Je eigen kennis bijschaven

Ongetwijfeld zijn juli en augustus voor jou iets rustiger qua aanpak. Dat is normaal. De zomer is ook in de natuur een periode van rust. Kijk maar naar het landschap met afgebleekte kleuren

(die cursus kleurenconsulent komt toch nog van pas :-))

Als je in de eerste helft van het jaar ergens tegenaan bent gelopen, is NU het moment om daaraan te werken.

Idem voor nieuwe/update website.

Zaken waar je anders in alle drukte niet direct toekomt. De zomer is er ideaal voor.

2. Je marketingkalender volledig maken

Als het goed is, ben jij een ondernemer die weet dat plannen de basis is voor succes. Het is DE remedie om uit de waan van de dag te geraken.

Het is ook de enige manier om Big Bang resultaten te bereiken.

Die komen namelijk steevast voort uit grotere acties.

Zoals een telesummit, de lancering van een nieuw product, een event, een retreat…..

Allemaal dingen die voorbereiding nodig hebben als je wil dat ze slagen.

Je marketingkalender maak je voor een volledig jaar, maar uit eigen ervaring weet ik dat een update in de helft alijd aangewezen is.

Het is immers maar zelden dat alles volledig volgens het eerste plan verloopt 🙂

De zomer is ook de periode om de details van je marketingplan in te vullen. 

  • Wanneer doe je wat?
  • Hoe doe je het?
  • Welke blogs ga je schrijven?
  • Hoe ga je social media gebruiken?
  • Welke kanalen zet je in?

Handig is om een goed vooruit te werken. Op die manier scheelt het je tijd en komt er ook nooit iets tussen.

3. Nieuwe klanten maken

Als jij denkt zoals het gros van de ondernemers, dan mis je een hele hoop kansen!

Deze middag zei de ondernemer met wie ik sprak: ‘ja maar, mijn ideale klant werkt niet in de zomer en dus kan k dan geen afspraken maken’.

Iedereen werkt een deel van de maanden juli en augustus.

En wat voor jou geldt, geldt ook voor hen: ze hebben nu meer tijd!!

Vanaf half juni tot half augustus is echt DE tijd om volop afspraken te plannen.

Als je met grotere bedrijven werkt, dan ben jij er als eerste bij als het budget voor het najaar wordt uitgedeeld!

Wat een voorsprong is dat!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er steevast ook anders over dacht. Ik legde me er al op voorhand bij neer dat de zomer een slome periode zou zijn op het gebied van omzet.

En dus plande ik meestal een lange vakantie. Want er was toch niks te doen 🙂

TOT ik iemand hoorde vertellen dat juli en augustus zijn 2 BESTE maanden van het jaar waren.

EUH?

Jij werkt toch met grote bedrijven, was mijn vraag.

Ja dat klopt.

En toen kreeg ik de uitleg die ik hierboven met je deel.

Zijn redenering: in elke periode zijn er kansen en opportuniteiten. Je moet ze enkel WILLEN zien. 

Het maakt dus niet uit of je met grote bedrijven, particulieren of zelfstandigen werkt! Dit. Geldt. Voor. Elke. Markt.

zonnebloemenveld

Klik gerust eens door onze categorieën heen: