Page content

In 3 makkelijke stappen meer JAAA voor je aanbod

In 3 makkelijke stappen meer JAAA voor je aanbod

Vind jij ‘verkopen” eigenlijk ook geen leuk woord? Veel (vrouwelijke) ondernemers hebben eveneens een negatieve bijklank bij verkopen en dat is makkelijk te begrijpen.

Welk beeld komt er spontaan bij je naar boven als je aan een verkoper denkt?

Het beeld dat we voor ogen hebben, is dat van de opdringerige salespersoon die ons iets wil laten kopen dat we eigenlijk niet nodig hebben. Logisch dat je je daarmee niet wil associëren.

 

Hoe belangrijk is verkoop voor jouw bedrijf?

 

En als ik je nu vraag: hoe belangrijk is kunnen verkopen met resultaat voor jouw bedrijf? Het antwoord is ongetwijfeld: heel belangrijk.

Zonder verkoop is er namelijk helemaal geen sprake van een onderneming. Elke business heeft klanten nodig en dus is het commerciële stuk hetgene dat het verschil maakt tussen een renderend bedrijf of een faillissement. Zo simpel is het in se….

Ik weet waarover ik spreek. Ondanks mijn achtergrond in sales & marketing in een groot bedrijf, slaagde ik er in het begin van mijn ondernemersbestaan niet in om een sales te sluiten zoals dat heet. Landen is een woord dat ik al helemaal nooit in de mond neem…

Herkenbaar?

 

Je bent tenslotte je bedrijf begonnen vanuit je passie en om mensen te helpen. Geld verdienen is voor jou niet het belangrijkste en verkopen duw je van je weg. Eerlijk gezegd heb je ook geen idee hoe je een verkoopsgesprek aanpakt en succesvol afsluit zonder dat je jezelf erin verliest. Je voert echt heel veel gesprekken zonder resultaat en de moed zinkt je al lang in de schoenen als je eraan denkt.

Weet dat jij niet de enige bent die daarmee worstelt!

Maar net omdat het bedreven zijn in verkopen zo ontzettend belangrijk is, om een bloeiend bedrijf te hebben, leer ik je graag mijn 3 gouden tips.

 

3 Tips:

 1. Ga uit van een win-win situatie: beeld je in dat jouw product of dienst een medicijn is voor kanker. Je weet dat het werkt en je weet dat de patiënten er alle belang bij hebben om jouw medicament te kopen én te gebruiken. Ga je dan ook schrik hebben om je product aan te bieden?

Hetzelfde geldt voor jouw product of dienst: het is echt zo goed dat je er de kanker (probleem) van jouw doelgroep mee oplost. Je doet je (potentiële) klanten dus te kort als je het hen NIET zou aanbieden omdat je bang bent van verkoop!

 2. Noem nooit je prijs: Ja inderdaad, dat lees je goed! Als je je prijs zegt, voordat je prospect de waarde van jouw dienst of product inziet, dan is de kans heel groot dat hij jouw prijs te duur zal vinden. Als je echter wacht tot hij de transformatie die werken met jou voor hem als gevolg heeft, wordt de kost een heel ander verhaal. Diezelfde hoge prijs, klinkt ineens als een koopje!

Als een prospect je heel vroeg in het gesprek (of zelfs voor het gesprek) vraagt hoeveel jouw dienst kost, dan zeg je dat de bedoeling van het gesprek is om uit te vinden of jij de geschikte persoon bent om hem met zijn probleem te helpen. Als dat niet het geval is, zeg je dat eerlijk en is het een gratis gesprek.Dit is een geweldige manier om te verkopen zonder te verkopen.

De prospect voelt zich op zijn gemak want weet dat je enkel een aanbod zal doen als je echt overtuigd bent dat jij hem kan helpen. En dat je dus niet op zoek bent naar omzet, scoren, een deal landen…. Je schept instant vertrouwen op deze manier!

 3. Word een absolute expert in luisteren en de juiste vragen stellen. Als je dit echt goed onder de knie hebt, dan merk je dat de prospect je zelf al vertelt waarmee jij hem kan helpen.

Klik gerust eens door onze categorieën heen: