Page content

De enige reden waarom de meerderheid van solo-ondernemers nooit succesvol wordt

De enige reden waarom de meerderheid van solo-ondernemers nooit succesvol wordt

Echt succesvolle solo-ondernemers zijn nog steeds vrij zeldzaam. Natuurlijk kan je succes op veel verschillende manieren uitdrukken, maar hoe je het ook draait of keert, als het op ondernemen aankomt, is het financiële stuk absoluut belangrijk.

Stel jezelf steeds de eerlijke vraag: is hetgeen ik doe, genoeg om het leven te leiden dat ik echt wil? Of doe ik heel veel toegevingen of moet ik toegeven dat ik zonder de steun van mijn partner er niet in slaag voldoende te verdienen.

Ik weet dat het weinig populair is om dit naar boven te brengen, maar ik vind het te belangrijk om het niet te doen.

 

Om te slagen als (solo) ondernemer, heb je eigenlijk maar 2 dingen nodig:

 

  • een systeem om steeds opnieuw leads of prospects aan te trekken
  • een beproefde manier die voor jou werkt om van die potentiële klanten, betalende klanten te maken

 

Diep van binnen weten alle solo-ondernemers wel dat dit hetgeen is dat hen in staat stelt om geld te verdienen met hun passie.

 

Maar toch richten ze hun aandacht vaak net op die dingen die noch bij het ene noch tot het andere bijdragen.

 De valkuil waarin ikzelf met open ogen intrapte zonder het te zien

 

 

Afgelopen zomer vond ik ineens dat mijn website (die slechts 1 jaar oud was) niet meer paste bij wat ik deed en dat ik ook maar ineens beter een nieuwe naam kon verzinnen. Een proces van veel energie en aandacht dat me (eerlijk is eerlijk) niet meer heeft opgeleverd dan dat mijn oude site deed. Les weer geleerd…..

Uiteraard kan een website wel degelijk een onderdeel zijn van je marketingtaart, maar ik wil er vooral mee zeggen dat HOE een website eruit ziet, van veel minder belang is dan dat jij misschien wel gelooft.

Maak een bewuste keuze in welke manden je je eieren spreidt

Het is met ondernemen heel belangrijk dat jij steeds het stuur in handen houdt. Met andere woorden: dat je een systeem uitbouwt waarover jij steeds de volledige controle bewaart. Facebook is bv immens populair bij solo-ondernemers (jaaa ook bij mij is Facebook ads en mijn pagina een belangrijk deel van mijn marketingtaart), maar het is heel gevaarlijk om al je eieren te leggen in een mand die je zelf niet beheert.

Vanaf 1 januari heeft Facebook zijn regels drastisch veranderd (ik ben geen expert, dus voor de details verwijs ik je naar bv. Anne Raaymakers) . Concreet betekent het dat het niet meer zo eenvoudig is als voorheen om je content zichtbaar te maken aan je ideale klanten. Slechts 6% ziet de berichten die jij op je pagina plaatst. WEINIGGG dus….

Stel nu dat jij volledig en enkel op Facebook hebt ingezet om klanten te krijgen, dan zou je zomaar ineens een probleem kunnen hebben als je geen andere manier hebt opgezet om met je fanbase in contact te komen.

 

Mond-aan-mondreclame is geen marketingstrategie

 

Ik hoor het nog zo vaak als antwoord op de vraag welke marketingstrategie er wordt gebruikt om te groeien: mensen verwijzen naar mij en zo krijg ik mijn klanten.

Helemaal prima. Alleen: het is geen systeem.

Met andere woorden: jij hebt er totaal geen vat op. Je zit in een passieve rol en laat de groei van je bedrijf of misschien zelfs het voortbestaan ervan helemaal over aan de goodwill van anderen. Tenzij  je een heel uitgekiend affiliate systeem hebt, maar dat ontbreekt bij de meerderheid van de solo-ondernemers.

En dan het meest cruciale deel dat zo vaak wordt overgeslagen

 

Het breekt mijn hart, echt, want nog steeds is het de grootste valkuil van de meerderheid solo-ondernemers! Ik zie het keer en keer opnieuw gebeuren: al die moeite van de wereld om social media en andere kanalen in te zetten om zichtbaar te worden maar….

Dan duikt ineens het commerciële spook op. Oh nee…. wat nu?!

Al je moeite om in contact te komen met je ideale klanten rendeert maar als je een systeem gebruikt waardoor je gesprek om tot een JAAAA voor je aanbod te komen, niet meer op toeval berust. Het is de meest cruciale stap in het hele proces. Voor jou EN voor je mogelijke klant. En daar laat je hem aan zijn lot over door het gesprek niet te leiden volgens de Authentiek Verkopen methode

 

Doe jezelf een plezier: zorg dat je in 2015 eindelijk werk maakt van dat systeem voor zowel je marketing als je verkoop zodat dat een geoliede machine wordt. Zodat je deze keer je potentiële klanten niet langer in de kou moet laten staan!

Klik gerust eens door onze categorieën heen: