Page content

Gebruik jij de juiste strategie om je ideale klant te bereiken?

Gebruik jij de juiste strategie om je ideale klant te bereiken?

Kan jij ook zo blij zijn met onverwachtse cadeautjes? Eerder was ik te gast op de presentatie/interview (k weet niet hoe t te noemen) met Richard Branson.

Boeiende man, inspirerende andere gasten en veel bijgeleerd. Wat doe jij trouwens om inzicht en inspiratie te krijgen?

Wat het meest is bijgebleven van de avond is het volgende: ‘If you truly believe in a cause, it gets easy to achieve what you want to achieve’.

Wat is de ‘cause’ waar jij alles voor wil doen? op mijn Facebook kreeg ik er al leuke reactie op en ik ben benieuwd naar die van jou (k vind het fijn om met je te linken op mijn profiel zodat jij ook kunt reageren en ik jou leer kennen)

Maar ik heb ook een heel andere vraag aan jou, nl:

Maak jij de juiste keuzes ivm je ideale klant?

 

‘Ik moet een nieuwsbrief schrijven en ik heb geen idee wat daarin moet en naar wie ik die moet sturen’.  Niet helemaal, maar dit was ongeveer de opening van het gesprek dat ik met Lisa had eind juli.

Lisa is niet de enige die ik dit regelmatig hoor(de) roepen. Online en e-mailmarketing blijken voor vele (solo)-ondernemers het wondermiddel. Stuur 5 mails en je business loopt vanzelf schijnt de opvatting te zijn. Als je er dan ook nog een gratis weggever en een online (betalend) programma bij verzint, zit je helemaal op rozen.  Klinkt prachtig natuurlijk en ik kan me zo voorstellen dat dit voor veel ondernemers een droom is. Geld verdienen vanachter je PC.

Fabel of realiteit?

Uiteraard kan dat. Je kan zelf ongetwijfeld voorbeelden verzinnen in binnen- en buitenland die een erg succesvol bedrijf of zelfs bedrijven hebben enkel en alleen door het internet te gebruiken. Ga er voor nu nog vanuit dat de bedrijven in kwestie zoals bv. Eelco De Boer en Simone Levie louter geld verdienen via het internet.

Cool dat ze dat doen. Echt waar, ik heb voor beide super veel bewondering!

En als zij dat kunnen, dan kan jij dat zonder enige twijfel ook. Daar wil ik niet over in discussie gaan want dat geloof ik oprecht. De programma’s die beide ondernemers aanbieden kunnen je daar zelfs heel erg goed bij helpen.

Is er een adder?

Toch ga ik nu roet in het eten strooien.  Wat je je allereerst (bij elke strategie) dient af te vragen is, op wie richt ik mij? Wie is mijn ideale klant?

Als je kijkt naar de ondernemers uit het voorbeeld dan richten beide zich op andere (solo)-ondernemers. Andere succesvolle voorbeelden van online business hebben als target audience bv. afslanken, fitter worden, tegen uitstelgedrag, burn-out, stress…. maw de particulierenmarkt. En dat werkt absoluut (mits je er echt heel veel tijd wil insteken en het bekijkt op lange termijn, en dat weet ik intussen puur uit ervaring en zelf ondervinding).

Maar wie is jouw ideale klant?

Op wie richt jij je? Met andere woorden: welke problemen los jij het best op voor wie?

Even terug naar Lisa. Lisa helpt teams binnen de non-profit en (semi)-overheid meer te bereiken met echt minder moeite. Ze doet dat door de werknemers hun eigen talenten te laten ontdekken zodat de juiste persoon op de juiste plaats terechtkomt.

Resultaat: leukere werkomgeving, hogere productiviteit, minder ziekteverzuim door stress of burn-out, happier medewerkers die een leukere mama of papa zijn. En ga maar door. De effecten van mensen binnen hun eigen talent te laten werken, zijn ontelbaar.

Het is dan ook een geweldige missie die Lisa daarmee heeft. Haar echte droom is nl. de wereld een blijere plaats maken en daar draagt ze meer dan haar steentje aan bij op deze manier.

Non-profit en online

Je begrijpt dat die combinatie op dit moment nog vrij onbestaande (zeg maar totaal onbestaande) is.

Stel dat Lisa nu begint met een nieuwsbrief of dat ze besluit volop in te zetten op Facebook ads,  dan is de kans heel erg klein dat dit haar bij de beslissingsnemer aan tafel brengt.
Lisa zal er wel veel energie mee kwijt zijn. Resultaat zal ze er amper of niet mee bereiken. Laat staan dat ze richting haar grote droom werkt….

En nog meer: die medewerkers blijven nog steeds op de verkeerde plaats zitten. De problemen binnen het team worden enkel groter want niemand heeft weet van Lisa haar bestaan. Die mensen zijn immers te druk met hun dagelijkse job om een nieuwsbrief te lezen.

De juiste strategie om jouw ideale klant te bereiken

Voor Lisa is een nieuwsbrief en online marketing op dit moment helemaal niet de juiste methode om aan tafel te komen met de beslissingsnemers uit haar sector.  En misschien is dat voor jou net zomin het geval.

Samen met Lisa heb ik dan ook een heel andere manier bedacht. Een manier die zelfs op zeer korte termijn resultaat oplevert en die volledig past bij haar en bij haar ideale klanten.

Op dinsdag had Lisa een VIP Strategiedag met mij en op donderdag mailde ze me dat ze 7!! afspraken had met echt ideale opdrachtgevers! (terwijl ze nog de opdracht die ik haar had gegeven zelfs nog maar voor 50% had uitgevoerd! :-))

Door 1 enkele slimme actie.

Met een nieuwsbrief had het haar maanden gekost voor datzelfde resultaat. Als dat al ooit was gelukt…..

Wil jij ook zulke resultaten behalen zoals Lisa?

Je kan hier tijdelijk het Droombedrijf Werkboek gratis aanvragen. Het is niet zomaar de zoveelste weggever, nee het is het complete handboek van het 2-daagse Steps2Success Live Event!

Op jouw Droombedrijf,

Petra

Klik gerust eens door onze categorieën heen: