Page content

GUNfactor & Personal Branding: heb ik dat nodig als ondernemer?

Want wat kunnen GUNfactor en Personal Branding nu voor mijn bedrijf betekenen? Ik heb toch een goedlopend marketingsysteem en ik ken genoeg methodes om te verkopen. Dus basta, ik heb al die moderne onzin niet nodig.”

Opmerkingen in die lijn hoor ik vaak als ik vertel over fase 2 van een bedrijf dat klanten aantrekt als een magneet. Ondernemers zijn druk bezig, hebben meestal weinig tijd over en vinden vaak alles dat niet direct tastbaar of meetbaar is, veelal onzin.

Denk jij er ook zo over?

Mijn volgende vraag is dan een concreet voorbeeld dat ik hier met jullie ga delen:

Stel jij bent een aankoper in een groot bedrijf en jij beslist over de GSM abonnementen van een team van 10 salesmensen. Voor jou zitten een verkoper van Belgacom, van Mobistar en van Base. Hun aanbod is gelijkaardig, de dienst ook… Moeilijk dus om op basis daarvan een keuze te maken. Toch zal 1 van deze 3 het contract binnenhalen. Op basis van wat?

JUIST!

Dat gebeurt op basis van zijn  of haar GUNfactor! Het betekent dat de aankoper een ‘klik’ heeft met die persoon (daarom ook dat het als ondernemer héél erg belangrijk is om met de beslissingsnemer aan tafel te zitten. Want als jouw verhaal en onderscheidende factoren een aantal keer zijn doorverteld, blijft er niks meer van over.

Je had jezelf de tijd van de voorbereiding en het gesprek bijna kunnen besparen want het is waarschijnlijk veel moeite voor niks.

Ik doe dus enkel zaken met mensen waarmee ik een ‘klik’ heb?

Hopelijk heb je dan geen ambitieus businessplan want dat kan je dan wel ineens opbergen. Er zijn immers maar een heel beperkt aantal mensen met wie je die instant ‘klik’ hebt. En daar kan je je onderneming niet op bouwen.

Gelukkig is er goed nieuws en kan je leren om dat proces een beetje te forceren. Ai….

Authentiek, ik wil echte contacten!

Uiteraard, dat lijkt me de allerbeste benadering. Authenticiteit is een héél belangrijke factor voor een zaakvoerder en voor eigenlijk iedereen.

“Hoe? en je zegt net dat je kan forceren om met mensen een ‘klik’ te hebben? Dat is volgens mij helemaal NIET authentiek…”

Herkenbaar?

Het is een opmerking die ik vaak hoor en terecht, want niks erger dan het type ‘gladde’ verkoper. Zo willen we zeker niet gepercipieerd worden.

3 tips om je GUNfactor te verhogen:

  1. zorg voor een hoge dosis vertrouwen door ALTIJD een open lichaamshouding aan te nemen
  2. praat in de woorden die de klant ook gebruikt zodat er herkenning optreedt
  3. een alomgekende maar toch wordt er nog vaak tegen gezondigd: maak oogcontact en geef je gesprekspartner de volledige aandact

 

En wat dan met Personal Branding? Is dat niet gewoon een nieuwe fashionable term?

 

Eerst en vooral zorg je ervoor dat je je fundamenten heel duidelijk hebt. Jij weet het precies het antwoord op de WW:

  • Wie is mijn ideale klant en wie ben ik als ondernemer
  • Wat is het probleem van mijn klanten en wat is mijn onweerstaanbare oplossing

Daarnaast heb je een uitgekiend systeem om je bedrijf zichtbaar te maken. Jij laat marketing en verkoop niet aan het toeval over, maar neemt daarin consistente actie.

Bovenstaande zijn de basisregels die ondertussen elke ondernemer kent en (hopelijk!) ook consequent toepast. Deze stappen zorgen allemaal voor de branding van je bedrijf en je dienst en zijn hoogst noodzakelijk om een succesvol bedrijf uit te bouwen.

Personal Branding is die volgende stap. Dat is het antwoord op de derde belangrijke W:

 

  • Waarom kiezen klanten voor mij en niet voor mijn concurrent
  • Waarom doe ik elke dag wat ik doe (maw Wat is mijn verhaal)

 

Hiermee maak je het onderscheid tussen je concurrent en je eigen bedrijf. Je zorgt er op deze manier voor dat klanten voor jou kiezen en niet voor die ander. Want face it: hoe origineel je product of dienst of zijn, je bent nooit de enige op de markt. Wat ook goed is want concurrentie houd je scherp!

 

Is dat dan over mijn uiterlijk?

 

Als ik spreek over Personal Branding krijgen mensen vaak het idee dat ik hen ga restylen, met hen ga shoppen en hen kledingadvies zal geven. Hoewel ik er rotsvast van overtuigd ben dat de juiste uitstraling en de juiste kleuren een wereld van verschil maken en dus erg belangrijk, toch is dat niet hetgeen Personal Branding voor jou en je bedrijf betekent

In het artikel “5 valkuilen waarom klanten niet voor je kiezen en jij omzet verliest” zei ik al dat het een combinatie is van jouw verschillende unieke eigenschappen. Die combinatie maakt jouw Personal Brand en maakt jou herkenbaar voor je (potentiële klanten).

Jouw Personal Brand zal ervoor zorgen dat je die klanten aantrekt met wie jij ook echt wil werken omdat zij zich daarin herkennen. Een belangrijke factor dus als jij wil dat klanten jou vinden ipv dat jij op hen moet jagen en hen dient te overtuigen.

Comment Section

0 reacties op “GUNfactor & Personal Branding: heb ik dat nodig als ondernemer?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: