Page content

Nope. Ondernemers willen niet meer klanten. Daar stond ik met meer klanten met minder moeite.

Nope. Ondernemers willen niet meer klanten. Daar stond ik met meer klanten met minder moeite.

Het lijkt misschien raar: maar de ondernemers met wie ik werk, willen helemaal niet meer/veel klanten.

Meer klanten met minder moeite. Dat was de slagzin die ik gebruikte bij het begin van mijn switch naar Klantenmagneet.

Maar: is dat ook wel echt wat die ondernemers zelf willen?

Voor vele solo-ondernemers geldt inderdaad het ideaal beeld van veel klanten hebben. Daar is vaak ook een hele goeie reden voor: ze werken aan (ultra) lage tarieven en hebben dus kwantiteit nodig om een leuk inkomen te verdienen.

Niet voor de niet-modale entrepreneurs echter!

Er zijn echter ook anderen en die gruwelen bij het idee aan 100den of misschien zelfs 1000den betalende klanten.

Waarom? Omdat grote aantallen ook betekent dat je veel tijd kw

ijt bent met customer service, mails beantwoorden, problemen oplossen….. Allemaal tijd en energie die je niet kan besteden aan het werken MET je ideale klant. Uiteraard kan je voor veel van die dingen iemand inhuren en alles uitbesteden, maar feit blijft wel dat iemand het moet doen.

Er is nog meer

Bovendien is er nog een andere en misschien wel meer belangrijke reden: ze weten dat de dienst die ze leveren het allerbest werkt op lange termijn. Niet alleen dat: vaak is het ook arbeidsintensief werk dat deze ondernemers leveren. Het is namelijk allemaal persoonlijk en niet online.

Een meerderheid werkt vaak samen met grote(re) bedrijven en dat voor een langere periode . Een ander deel kiest voor premium diensten met persoonlijke begeleiding of een combinatie van de 2.

Opgelet: dit gaat niet over freelancers!

Nee, ik praat in deze wel degelijk over ondernemers die hun eigen aanbod hebben ontwikkeld en niet op zelfstandige basis in dienst zijn voor 1 opdrachtgever. Dan ben je wat mij betreft geen ondernemer maar ‘gewoon’ een bediende met een minder beschermd contract. Meningen daarover kunnen uiteraard verschillen šŸ™‚

Het voordeel van deze manier van werken is dat je sneller een geweldig inkomen realiseert en dat je daarnaast je klanten ook veel beter helpt. Lange termijn en persoonlijk meedenken/trainen/helpen zijn nog steeds de beste ingrediƫnten voor resultaat met jouw oplossing.

Het is eerlijk gezegd ook de reden waarom ik werk op de manier zoals ik dat doe: intense persoonlijke (groeps)begeleiding voor een langere periode zodat je ook echt gaat implementeren wat je leert. Niet alleen dat: je wordt ook voortdurend bijgestuurd en extra getriggerd om anders te denken. En vaak krijg je dan van mij of vanuit de groep concrete business ideeƫn waar je zelf nog niet aan had gedacht of waarvan je geen idee had HOE je dat nu concreet zou uitwerken.

Safe spelen

De allergrootste reden waarom ondernemers vaker kiezen voor ‘meer’ dan voor ‘betere en premium’ klanten is simpel: angst voor het commerciĆ«le stuk. Je begrijpt uiteraard dat deze goedbetalende opdrachten en klanten niet zomaar JA zeggen tegen een aanbod dat je op een salespagina hebt geplaatst of dat je hebt aangeboden in een online training.

Nee, hiervoor heb je echte vaardigheden nodig en is de kunst om een heus verkoopgesprek te (kunnen)voeren zonder dat je aan hard selling doet of pushy bent, essentieel. Dat is voor veel (vrouwelijke) ondernemers heel schrikwekkend.

Dus spelen ze op safe. En gaan ze voor laaggeprijsd en kwantiteit en duurt het vaak lang eer dat echt goeie inkomen er daadwerkelijk komt. Als dat er ooit al komt.

De hemel gaat open

 

Klanten JA laten zeggen tegen hetgeen JIJ te bieden hebt, is essentieel om het te kunnen maken als ondernemer. Zonder JA stopt het verhaal doodgewoon en heb je eerder een hobby dan een business.

Beeld je ns in dat je met dezelfde inspanning een JA krijgt voor EUR 400 of voor EUR 4000. Of meer. En dat je daarbovenop klanten krijgt die steeds opnieuw bij je terugkomen.

Welke optie kies jij?

Het vergt inderdaad moed en het is niet voor iedereen weggelegd. Dat hebben de afgelopen jaren in business me intussen wel duidelijk gemaakt. Deze manier van werken is voor de ‘niet modale dienstverleners en creatieven’. Het is voor hen die echt rotsvast overtuigd zijn van hetgeen ze te bieden hebben.

En die blaken van zelfvertrouwen zonder arrogant te zijn. Dat is inderdaad een kleine minderheid en NET DAAROM is het zo waanzinnig interessant om het WEL te doen :-))

Klik gerust eens door onze categorieƫn heen: