Page content

Stop jij als je NEE krijgt voor je aanbod? Leer 3 stappen om door te zetten en JA te krijgen

Stop jij als je NEE krijgt voor je aanbod? Leer 3 stappen om door te zetten en JA te krijgen

Verkopen is eng voor 8/10 ondernemers, dat is algemeen geweten.

Deze middag had ik een coaching call met 1 van mijn jaarklanten. Het onderwerp van het gesprek was: Verkopen.

Voor haar voelt het als opdringerig, eng. En een NEE beschouwt ze vaak als een persoonlijke afwijzing.

Wat er dan gebeurt? Ze laat zich daarom heel makkelijk met een excuus afschepen.

Als aan de andere kant van de lijn het antwoord komt: ‘Ik moet het nog even bekijken’ dan is haar reactie: ‘OK, geen probleem, dan bel ik nog wel terug’.

AI! Want JIJ en ik weten allebei dat die andere persoon eigenlijk gewoon een beleefde manier zocht om NEE te zeggen. Wij Vlamingen hebben immers nooit geleerd om direct NEE te zeggen en draaien dus rond de pot. En de volgende keer dat ze die persoon belt, heeft hij/zij zeker en vast al iets anders in de agenda gepland.

Wist je dat je verkoop nochtans pas begint bij NEE?

Ja, NATUURLIJK is dat eng maar hier alvast 3 tips die je kunnen helpen om de NEE om te buigen naar een JA

TIP 1: Het feit dat je een NEE krijgt op je aanbod, betekent in 9/10 van de gevallen dat de urgentie niet groot genoeg is. Het kan met andere woorden wachten om tot actie over te gaan.

En dat komt omdat Jij geen (of slechte) vragen hebt gesteld.

Het is JOUW taak als expert om de andere persoon te laten voelen dat hij of zij vandaag nodig heeft wat jij aanbiedt .

TIP 2: zelfs als het een definitieve NEE is, dan betekent dat nog steeds niet dat het een NEE voor altijd is. Het kan zijn dat die persoon nu geen behoefte heeft aan de verandering die jouw dienst of product biedt, maar misschien is dat volgend jaar wel het geval.

Zorg er dus voor dat je een vervolgafspraak inplant. Het is perfect mogelijk dat iemand die nu NEE zegt tegen je aanbod, volgend jaar een High End klant van je wordt. Mits je die zelf blijft opvolgen! Het is een illusie dat potentiële klanten zelf de stap zullen zetten als ze er klaar voor zijn.

De uitspraak luidt: ‘the money is in the follow up en JIJ bent verantwoordelijk voor de Follow Up!! Zorg dat je ook echt belt op het afgesproken moment, ook al is dat maanden later gepland.

TIP 3: neem een NEE nooit op als een persoonlijke afwijzing. Die NEE heeft NIKS te maken met jou als persoon! Zelfs niet met je aanbod. Een NEE zegt alles over de ANDERE persoon:

– hij heeft nu andere prioriteiten

– jouw dienst/product is gewoonweg niet voor hem geschikt

– hij had net ruzie met een collega en zijn hoofd staat er niet naar

– etc etc

Nu je dit weet, is er ook GEEN enkele reden meer om niet door te gaan bij een NEE.

Vaak zal je zien dat als JIJ op het moment van twijfel of van een misschien toch blijft doorvragen, het dan nog in hetzelfde gesprek al een JA! wordt.

Gun je (potentiële) klant de verandering die jij hebt te bieden en DOE dat aanbod!

Jouw KlantenMagneetOpdracht:

Ga met minstens 10 (potentiële) ideale klanten in gesprek deze week. Stel gerichte vragen en luister. Ben jij de persoon die op dit moment kan helpen? DOE dan een aanbod en stop niet bij de eerste NEE.

Heb je inspiratie nodig? Lees dan het verhaal van de oprichter van Kentucky Fried Chicken!

Onthoud: Succes komt er maar door constante en consistente actie!

Klik gerust eens door onze categorieën heen: