Page content

Hoe je trouwe klanten krijgt zonder dat je ooit nog verkoopt

Hoe je trouwe klanten krijgt zonder dat je ooit nog verkoopt

Voor je begint te lezen: hier kan je alvast je Persoonlijke Droombedrijf Werkboek Downloaden. Het is nu nog gratis beschikbaar.

Misschien ken je mijn verhaal, maar ik ben dus gestart als Kleur & Imago Coach. Omdat k vond dat k een totaal pakket moest kunnen aanbieden, stapte ik in  de wondere wereld van make-up en huidverzorgingsproducten bij een multi level marketing onderneming.

1x per maand ging ik netjes naar de zondagse motivatiemeeting en leerde ik om te denken in kansen en dromen. Hoewel ik uiteindelijk heb beslist een volledig andere weg op te gaan, ben ik zowel Kimberly als Daniel nog steeds dankbaar voor alle lessen en opportuniteiten.

 

Ken je het principe van multi level marketing?

 

Het is handig als je gewoon even opzoekt hoe het precies werkt, dan kan k je die uitleg besparen. Kort samengevat zijn er 2 dingen die je doet: je verkoopt producten waarmee je een (extra) inkomen verdient en daarnaast vind je mensen die hetzelfde willen doen als jij.

Het 2de stuk was totaal mijn ding niet, in het eerste was ik super goed (al zeg ik het zelf :-)) 9/10 klanten kochten de voorgestelde producten! Het was een leuke extra omzet naast mijn povere inkomsten van EUR 35/u om les te geven.

Ik stond er eigenlijk ook helemaal niet bij stil dat het een super resultaat was. Wel merkte ik dat het lang niet voor iedereen zo evident was….

 

Ik doe vandaag exact hetzelfde

 

Nu, jaaaaren later, doe ik trouwens nog ALTIJD exact hetzelfde met mijn potentiële klanten als dat ik toen deed. Alleen besef ik nu ten volle waarmee ik bezig ben en was het toen puur toeval.

Het geheim van toen en nu?  Elke afspraak verliep en verloopt volgens hetzelfde stramien: probleem, droom, oplossing.

 

 Hoe het vroeger ging

 

Aan de hand van een dermavisie (test met een toestel) bracht k de problemen van de huid in kaart. De klant kon meekijken en zag letterlijk wat er mis was. Maw: de pijn/het probleem werd voor haar ineens héél acuut en reëel.

Als ze voor de test nog min of meer OK was met hoe het ervoor stond, dan was dat na de test steevast veranderd. Niks manipulatie of wat dan ook, gewoon een hele eerlijke analyse van de huidige toestand.

Daarna liet ik haar zien wat er mogelijk was door het gebruik van de producten waarmee ik toen werkte. Dat was dus de droom. Pas dan vertelde ik over de oplossing: het aankopen van de set producten die haar specifieke probleem oploste.

 

Ik verkocht nooit

 

De laatste stap van het voorstellen van het meest geschikte pakket voor haar specifieke huidprobleem, was meestal zelfs niet nodig. De dame in kwestie vroeg zelf bijna altijd, nog voor het einde van de sessie, wat voor haar zou werken.

Hoewel het zeker geen goedkope producten waren, maar een echt high end merk, kocht ongeveer iedereen de hele set. Het gebeurde heel zelden dat iemand slechts 1 item kocht. En nog veel minder vaak dat iemand helemaal niks kocht. Ik had een hele schare trouwe klanten.

Om de 3 maanden deed ik een gratis review en konden klanten vrijblijvend een nieuwe test ondergaan om te zien wat het resultaat was. En elke keer opnieuw kochten ze de nieuwste items, los van de prijs. Die ervaring heeft me ook geleerd dat prijs nooit de doorslaggevende factor is. Ik werkte met dames uit werkelijk alle sociale lagen en van alle leeftijden en ze reageerden allemaal op dezelfde manier. Nooit kreeg ik de opmerking dat iets te duur was.

 

Jouw potentiële klant heeft al een probleem

 

Hoewel mijn aanbod vandaag volledig anders is, is mijn aanpak dat niet. Ik volg nog steeds hetzelfde stramien: probleem, droom, oplossing. En nog steeds werkt het. Vroeger had ik nooit het gevoel dat ik aan het verkopen was en dat gevoel heb ik vandaag nog steeds niet.

Het enige dat ik doe, is een bestaand probleem te durven aankaarten en de prospect durven confronteren hoe de situatie echt is . Kijk, als jouw huid niet genoeg gehydrateerd was , dan is dat niet iets dat ik jou ga aanpraten. Dat is gewoon een FEIT.

Het is dan volledig jouw keuze of jij dat wil oplossen en wil gaan voor die stralende huid of dat jij de bestaande toestand wil behouden.

Identiek aan het gesprek dat ik vandaag met potentiële klanten heb. Als jij te weinig omzet hebt, niet weet wie je ideale klant is of je afvraagt hoe je je aanbod en jezelf zichtbaar kunt maken, dan heb jij dat probleem al. Het is niet omdat ik met jou praat, dat jij jezelf ineens een probleem aanpraat.

 

Zo werkt het niet.

 

Alleen gaat t nu om iets substanstiëlers dan er ‘mooi’ en ‘stralend’ uitzien. Maar het is nog steeds de prospect die zichzelf overtuigt dat het nu tijd is om de stap te maken van probleem naar droom en daarbij mijn hulp wil.

Niks opdringen, niks manipuleren…. Gewoon een fijn gesprek met eye-openers. Toen en nu.

 

Jij kan dat natuurlijk zelf ook

– Durf echt het probleem naar boven te halen. Je potentiële klant zal je er werkelijk heel erg dankbaar voor zijn, ook al voelt het voor jou als heel natuurlijk.

– Zorg ervoor dat een gesprek nooit over ditjes en datjes gaat. Daarvoor is jouw en zijn/haar tijd te kostbaar voor. Spreek daarom aan het begin van het (geplande) gesprek duidelijk uit wat de reden is van jullie conversatie

– Laat ALTIJD het resultaat los voor je aan het gesprek begint. Het gaat niet om jou, niet om jouw omzet…. WEL om het veranderproces van de ander. Particuliere klant of groot bedrijf.

– Oefen jezelf in ECHT luisteren. Het klinkt simpel maar is het zeker niet. De meeste ondernemers die ik spreek, kunnen heel goed HOREN. Maar echt luisteren is een vaardigheid. Net zoals tussen de regels lezen en alle signalen oppikken.

Wil je nog andere concrete acties om je droombedrijf te realiseren? Je kan nu nog tijdelijk het Droombedrijf Werkboek gratis aanvragen. Dit is niet zomaar een gratis geschenk, maar het volledige werkboek van mijn succesvolle Steps2Success 2-daagse event!

 

 

mmedia-btn-pdf

Klik gerust eens door onze categorieën heen: