Page content

Waarom je beter geen nieuwsbrief stuurt

Waarom je beter geen nieuwsbrief stuurt

Ken je dat gevoel? dat je een nieuwsbrief in je mailbox krijgt en je je afvraagt van waar die in hemelsnaam komt?

Ongetwijfeld zal je je er ooit wel ns voor hebben ingeschreven.

Maar dat herinner je je niet.

Want het is een afzender die niet regelmatig in je inbox opduikt. Het voelt daarom ook niet vertrouwd.

Integendeel zelfs.

Het voelt als EEN ECHTE NIEUWSBRIEF.

Bah denk je.

En instinctief schrijf je je uit.

Zonder dat je eigenlijk de info gelezen hebt.

In 1 oogopslag zag je wel dat het heel onpersoonlijk was.

Het was echt een promomail.

hmm…. en dat na al die tijd?

Dat voelt al bijna als spam.

Bovenstaande is geen fictief geval.

Het was deze week zelfs 3x prijs

 

3x een mail van een bedrijf (ja een klein bedrijf als je dacht dat enkel de multinationals hier tegen zondigen) dat ik me totaal niet voor de geest kon halen.

Laat staan dat ik er een emotionele connectie mee voelde.

Dus wat kon het mij boeien dat de ene een nieuwe website had en de ander een gratis videocursus? De 3de mailt me enkel als ze een affiliate aanbod wil promoten. Nog erger.

Ik heb me dus uitgeschreven zonder verder te lezen.

Want ik hou van e-mailmarketing, maar heb een hekel aan spam.

 

Het zijn trouwens net zulke mails die andere ondernemers ervan weerhoudt om aan de slag te gaan.

En DAT is dan weer super jammer. Want een nieuwsbrief blijft de meest makkelijke manier om een echte relatie en dus een hoge LIKE factor met je potentiële klant op te bouwen.

Was de me toegestuurde info dan zo slecht?

Geen idee eigenlijk. Want ik heb het dus niet gelezen.

Dat zou anders zijn geweest als ik een persoonlijke connectie had gehad met de afzender.

Zo doe je dat. 6 concrete tips

 

1. Mail heel regelmatig. Met regelmatig bedoel ik echt minstens 1x per week. Uitzonderlijk om de 2 weken. Minder is al te weinig.

En vooral: mail niet enkel als je iets wil krijgen. Ook niet als het ‘enkel’ een e-mailadres is.

2. Stel vragen. 

3. Zorg ervoor dat jouw naam als afzender staat. Dus geen mails van info@ of een ander onpersoonlijk e-mailadres.

Je lezers willen het gevoel krijgen dat je hen persoonlijk mailt.

4. Zorg daarom ook steeds voor een persoonlijke toets. Best is dat de ontvanger het gevoel krijgt dat je de mail enkel voor hem hebt gemaakt.

Het gebeurt regelmatig, zelfs bij mijn klanten, dat ik een reactie terug krijg waaruit blijkt dat zij dacht dat dit een mail enkel en alleen naar haar was.

5. Nee, dat betekent NIET dat je schrik moet hebben om een (betalend) aanbod te doen. Integendeel. Des te sterker de band is die je opbouwt, des te makkelijker is het om JA te krijgen.

6. Moedig uitschrijven aan. Je hebt liever een kleine en kwalitatieve e-maillijst dan een grote onpersoonlijke. Je bent een commercieel bedrijf. Vergeet dat echt NOOIT.

Uiteraard wil je heel veel geven. Zorg je voor waardevolle inhoud.

Maar bovenal onthoud je dat je je potentiële klanten pas echt helpt wanneer je betalend met ze samenwerkt. (en nee, da’s niet opdringerig)

Ben je niet van plan om wekelijks te mailen? Mail je maar ns heel af en toe?

Mijn advies: begin er niet aan. Doe het pas op het moment dat je jezelf kan engageren om er een gewoonte van te maken.

Facebook, Twitter, LinkedIN….

Voor elk kanaal dat je kiest, geldt deze zelfde regel. Het werkt enkel als je het heel consistent doet.

Af en toe een bericht plaatsen op Facebook is tijdverlies. 

Voor zowel jou als voor de lezer.

Zorg dat er een PLAN. Een METHODE achter zit.

Weten hoe je dat concreet aanpakt?

Schrijf je in voor de gratis 10-daagse online cursus: Word een Sales Queen en Verdubbel je Omzet (*want een Sales Queen is zoveel meer dan JA krijgen voor je aanbod).

KLIK hier om de Gratis Cursus direct in je mailbox te krijgen!

Klik gerust eens door onze categorieën heen: