Page content

Wat zeg jij op een netwerkevent?

De laatste weken heb ik weer veel mensen gesproken op netwerkevents en steeds weer valt het me op dat er nog heel veel zijn die geen duidelijk antwoord kunnen geven op de vraag: Wat doe je? Vaak krijg ik dan zo’n vaag antwoord als ik ben coach & trainer. Euh ja…. En in wat precies? Ander voorbeeld: ik heb een reclamebureau. Maar wat doe je? Is dat online? Is dat print? Is dat een combinatie? Voor wie doe je dat?

Wil dat nu zeggen dat iedereen zulk een standaard uit het hoofd geleerde tekst moet gaan gebruiken? Nee zeker en vast niet! Het voordeel van een 118 seconden boodschap (dat is de nieuwste term die er aan een elevator pitch wordt gegeven) is dat je het voor jezelf heel helder en duidelijk hebt . De zin zelf moet je je zodanig eigen maken dat je ermee kan variëren en dat je ermee kan spelen. Op die manier kan je de boodschap steeds aanpassen aan de persoon die voor je staat.

Blijft natuurlijk ook nog dat het echt contact leggen en verbinding maken met mensen op zo’n event net zo belangrijk is. Want pas dan gaat dat netwerken ook echt resultaat opleveren.

Voorbeeld uit mijn eigen ervaring: ik was op een presentatie over lichaamstaal (ik kan altijd zelf bijleren) en door mijn verhaal ben ik die avond naar huis gegaan met de vraag om in mei voor een businessclub te gaan spreken. Heb ik daar moeite voor gedaan of was dat de bedoeling van de avond? Nee, ik heb gewoon contact gelegd en heb pas op het einde mijn eigen verhaal verteld. En dus krijg ik zelfs op een event dat al gaat over lichaamstaal toch de vraag om zelf over dat thema te komen spreken. Waarom? Omdat ik eerst gezorgd heb dat die verbinding er was en dan komt de rest spontaan.

Vaak hoor ik nog dat netwerken zinloos is en gewoon (lekker) eten en drinken met veelal onbekenden. Netwerken is uiteraard niet gelijk aan verkopen, daarvoor dien je eerst die 3hoek van know, like, trust te doorlopen. Maar  netwerken kan dus wel degelijk zakelijk opbrengen en is bovendien absoluut noodzakelijk als je wilt zorgen voor een optimale zakelijke zichtbaarheid. Al die mensen die je op een event ontmoet, zijn immers ook weer deel van een netwerk en kunnen jou aanbevelen aan hun contacten. Maar dat kan dus enkel als ze ook precies weten wat je doet voor wie….

Al jouw klanten komen online? Ook dat werkt uiteraard enkel als je er in slaagt duidelijk in een paar seconden te vertellen wat je precies doet voor wie. En algemeen is geweten dat je online veel meer klantencontact nodig hebt vooraleer iemand effectief klant van je wordt. De know, like, trust factor heeft gemiddeld 7 contactmomenten nodig vooraleer hij hoog genoeg is. Voordeel van content te leveren is natuurlijk dat deze makkelijk gedeeld wordt en je zo sneller je doelgroep bereikt.

Wil jij ook leren hoe je resultaat krijgt vanuit netwerken? Kom dan naar de workshop Je Bedrijf in 118 seconden en leer de HOE en de WAT van Sabine en mij!

Comment Section

0 reacties op “Wat zeg jij op een netwerkevent?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: