Page content

Are you in to win or not to lose?

Are you in to win or not to lose?

Het is even stil geweest langs deze kant en dat ben je ongetwijfeld niet van me gewend. Ik had even rust en ruimte nodig (nee deze keer niet omdat mijn lijf het liet afweten :-)) om te bezinnen welke richting de juiste is voor Realiseer Je Droombedrijf.

Het ontbrekende puzzelstukje landde op een moment dat ik het totaal niet had verwacht.

Studenten en solo-ondernemers zijn niet verschillend

Vorige week gaf ik een presentatie  voor 25 studenten op de talentendag van de Hoge School Gent in het kader van ‘doe eens iets terug voor de maatschappij’. Het was voor mij echt heel leuk om te doen!

Het opzet van de workshop? Bij jonge mensen die aan het begin van hun volwassen leven staan, een zaadje planten. Hen laten inzien dat er meer opties zijn dan het traditionele pad van studeren naar een (corporate) job.

Ik had het niet zien aankomen, maar het was tijdens deze workshop dat ik een glashelder inzicht kreeg. Ineens zag ik hoe gelijk die studenten zijn aan veel van de zelfstandigen (to be) die ik spreek. En snapte ik wat me de laatste weken had tegengehouden om voluit voor de actie te gaan in mijn bedrijf.

 

Is bescheidenheid echt een deugd?

Vragend naar hun toekomstperspectief en dromen kreeg ik allemaal hele veilige antwoorden. Niemand die me zei dat hij of zij CEO zou worden of de nieuwe Steve Jobs. Nee, bescheidenheid was troef….

Eerlijk is eerlijk: op die leeftijd zag ik mezelf ineens aan de top van de corporate ladder dus vroeg ik me af vanwaar die antwoorden kwamen. Was de jeugd van nu ineens zoveel veranderd tov 20 jaar geleden dat er geen grote ambities meer waren?

Omdat ik stellig overtuigd was/ben van het potentieel dat voor me zat, stelde ik de eenvoudige vraag: Hoe komt het dat niemand ervan droomt om een eigen bedrijf te hebben, de volgende Bill Gates te zijn of op z’n minst CEO van de onderneming waarvoor je gaat werken?

Het antwoord kwam onder meer van een pittige jongedame die overduidelijk bulkt van de talenten: ‘Ik leg de lat niet te hoog zodat ik niet teleurgesteld ben als het dan uiteindelijk toch niet lijkt te lukken’.

Een andere jongeman verwoordde het als volgt: ‘Als ik in mijn omgeving vertel wat ik eigenlijk diep van binnen echt wil, dan zeggen ze me om met m’n voeten op de grond te blijven want dat zulke dromen toch nooit realiteit kunnen worden dus doe ik maar gewoon’

Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg ?

 

De antwoorden verbaasden me eerlijk gezegd weinig. Want het is wat ik (tussen de regels door) bijna dagelijks hoor bij de solo-ondernemers die ik spreek. Een grote meerderheid speelt op safe. ‘Are you in here to win or not to lose’  is een uitspraak die mij heel erg triggert om er extra voor te gaan.  Maar vele (startende) solo-ondernemers kiezen schijnbaar (onbewust) voor dat laatste.

Hetgeen waaruit dit het meest naar voren komt, is de gesprekken waarin het gaat over omzetdoelen. ZOOO vaak hoor ik bedragen waarbij ik mezelf heel eerlijk de vraag stel hoe je daar in hemelsnaam een (leuk) leven mee kan hebben.

Op safe spelen en bescheiden zijn, lijken je dan misschien te behoeden voor teleurstelling maar ik betwijfel of dat ook werkelijk zo is. Als je namelijk al niet hoog richt, dan is de kans zeer groot dat je NOG lager dan dat je had gepland uitkomt.

 

‘Ik wilde nummer 1 staan op Amazon’

 

2 weken geleden interviewde ik Jan Vermeiren, founder van de Networking Coach en nu met Life Is A Game bezig aan een nieuw pad.

Jan is voor mij een geweldige inspiratiebron en hij was trouwens ook de allereerste ‘coach’ bij wie ik een workshop volgde ! Het volledige gesprek dat we voerden (met HELE interessante tips!) komt binnenkort online in de Bizz Podcast maar 1 ding wil ik nu al delen….  Hij vertelt onder meer hoe hij erin is geslaagd om een internationaal bestselling auteur te worden. Zijn doel was om nr 1 te staan in de Amazon verkoop. Super ambitieus.

DAT doel heeft hij niet bereikt, maar het heeft er wel toe geleid dat hij in verschillende categorieën met z’n 2 boeken WEL op nummer 1 stond. Uiteraard ook een ontzettend gave prestatie!

Hij zegt daarover zelf: ‘ik zou dit nooit gerealiseerd hebben als ik niet als doel had om nummer 1 te staan in de verkooplijst van Amazon. Net door zulke grote ambities te poneren werd ik ertoe gedwongen om out of the box te denken en om echt full way te gaan. Want je komt niet op nummer 1 met gematigde acties’.

 

Dus is mijn vraag aan jou : are you in to win or not to lose?

 

Het is mijn absolute intentie om meer solo-ondernemers hun volle potentieel te laten beleven en hen te helpen een bedrijf neer te zetten dat zelfs beter is dan hun DROOMbedrijf. Werken met die personen die ECHT in here to win zijn en alles willen leren (EN gaan toepassen) over Impact Marketing en Verbindend Verkopen.

Zoals ik gisteren aan de deelnemers van de Mastermind leerde: ga voor Big Bang acties en resultaten in je bedrijf.

Velen zeggen dat ze een DROOMbedrijf en leven willen, maar ik weet intussen dat het niet voor iedereen is. Enkel de Niet Modale Solo Preneurs zullen dit echt gaan doen. Ben jij dat? Mail me dan persoonlijk op petra@realiseerjedroombedrijf.be want dan wil ik je ontzettend graag beter leren kennen!

Succes voor jou, winner! En geloof nooit iemand die je zegt dat je realistisch en met je voeten op de grond moet blijven. Als je het ECHT wil, dan kan het. Geloof me 🙂

Petra

PS: maandagavond 30 maart geef ik een echte Online Workshop om 20u. Je kan je er nog niet voor aanmelden, maar hou het moment alvast vrij.

PPS: het wordt anders dan een normale Online Training en is voor jou als je al een tijdje bezig bent en echt naar het volgende niveau wil doorbreken.

Klik gerust eens door onze categorieën heen: