Page content

Lage prijzen en toch geen volle agenda? 3 tips om dat op te lossen

Ben jij steeds bang om goede tarieven te vragen voor je diensten? Is de ‘juiste’ prijs bepalen, steeds een moeilijke oefening?

 

Het gebeurt vaak dat solo-ondernemers hele lage (uur)tarieven hanteren. Vaak omdat ze bang zijn dat ze  geen klanten zullen hebben als ze goede prijzen vragen.

 

Je zou denken dat in tijden van economische crisis deze solo-ondernemers hele drukke agenda’s hebben, maar niks is minder waar. Ik zou bijna zeggen: integendeel.

 

Ze worstelen met hun bedrijf en ondernemen is al lang geen plezier mee. Ze zitten dicht op de grens van stoppen en opnieuw een job te vinden. Een allesbehalve leuke situatie.

 

Maar hoe komt dat nu dat lage prijzen geen garantie zijn voor gevulde workshops of agenda’s

 

Robert R. Cialdini geeft daar in zijn boek ‘Invloed’ het antwoord op. 

 

Hij legt uit dat menselijk gedrag in veel gevallen automatisch wordt geactiveerd en mechanisch verloopt. 

 

Wat dat betekent? 

Ik geef je het voorbeeld mee dat hij beschrijft in het boek.

 

Een winkelier verkoopt prachtige turquoise juwelen, maar geraakt deze aan de straatstenen niet kwijt. Ten lange leste is de vrouw het zo beu dat ze haar personeel de opdracht geeft deze voor 1/2 prijs te verkopen.

 

De verkoopster leest de opdracht echter verkeerd, ze leest 1/2 als x2 en zet de juwelen in de etalage aan de dubbele prijs dan oorspronkelijk.

In 1 weekend was de volledige voorraad verkocht!

 

Hoe dat komt? 

 

Cialdini legt uit dat wij  ons bij een aankoop laten leiden door een onbewuste gedachte en die zegt: duur = goed vs goedkoop = slecht.

 

Ik geloof dat ik mag stellen dat jij ook met die stereotiepe gedachte bent opgegroeid?

 

En dat jij ook het spreekwoord kent: “Waar voor je geld krijgen” en nog vele andere in dezelfde terminologie?

 

Jouw klanten maken net zozeer die onbewuste redenering wanneer ze nadenken/twijfelen over een aankoop.

 

“Zal ik dan gewoon mijn prijzen x2 doen?” vraag je nu wellicht.

 

Zo simpel is het ook weer niet. 

 

Ik geef je 3 tips mee die je in acht moet houden en die je nodig hebt om wel hogere prijzen te vragen (en ook echt te krijgen)

3 Tips:

 

1. Zorg dat je een MUST have aanbod hebt. Hoe je dat doet, lees je in het artikel van vorige week

2. Werk niet langer met uur of dagtarieven. Zorg dat je je dienst aanbiedt als echt product. Pas dan kan je het ‘vermarkten’ en er klanten voor krijgen. 

Je leven wordt op die manier trouwens ook veel makkelijker want je moet niet steeds opnieuw op zoek naar nieuwe klanten.

En je klanten zullen meer tevreden zijn, want ze krijgen veel meer resultaat dan eenmalig je dienst af te nemen.

3. Vergeet je concurrentie en bepaal je eigen tarieven. Pas dan kan je echt impact hebben en veel meer mensen helpen. 

 

 

Comment Section

0 reacties op “Lage prijzen en toch geen volle agenda? 3 tips om dat op te lossen

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: