Page content

Hoe je als grote vis in een kleine vijver geen concurrentie meer hebt. En hoe je die grote vis wordt.

Hoe je als grote vis in een kleine vijver geen concurrentie meer hebt. En hoe je die grote vis wordt.

Als ik de stelling van grote vis, kleine vijver of kleine vis grote vijver in een groep vertel, krijg ik wel eens als reactie: ik wil liever een kleine vis zijn want dan heb ik meer plaats.

Inderdaad, meer plaats en tevens ook:

  • Minder zichtbaarheid
  • Geen onderscheiding tov concurrentie
  • Lage prijzen
  • (te) weinig klanten

Op die manier heb je een bedrijf met constante stress en zorgen. Je gaat aan jezelf twijfelen, vraagt je af of het aan jou ligt. Dus ga je nog wat extra sleutelen aan de inhoud. Ga je nog een coachingopleiding volgen, scherm je met termen als NLP, MBTI….

Leuk. Maar wat heeft de klant daaraan? Ja het is handig om je MBTI profiel te kennen en daarmee jezelf beter te kennen. Maar gaat een klant daarvoor betalen? En is er een verschil tussen MBTI voor ondernemers en voor huisvrouwen?

Waarvoor investeert jouw ideale klant dan wel?

Als een prospect héél duidelijk ziet wat het concreet oplevert. Nog heel vaak praten dienstverleners in termen van hun processen ipv het resultaat dat het de klant opbrengt heel duidelijk te schetsen. Toch heb je dat resultaat nodig om die JA van je klant te krijgen. Lees anders hier het artikel: Hoe klanten makkelijk JA zeggen tegen jouw hoge prijzen .

Maar dus over die GROTE versus kleine vis

Als Small Business Owner (vind de Engelse term veel leuker dan het NL zzp’er of Vlaamse eenmanszaak) kan je onmogelijk optornen tegen de grote bedrijven. Daar heb je simpelweg de middelen niet voor. En die structuur wil je niet want dan was je niet voor jezelf begonnen als coach, trainer, consultant….

Toch kan ook jij die unieke plaats in de markt gaan bezetten. En dat kan je door te kiezen.

Het is verbazend te zien hoe weinig dat principe vooral in België (en dan met name Vlaanderen want de Waalse markt ken ik niet) wordt toegepast. Op de vraag wat doe je, krijg je steevast een vrij algemeen antwoord waaruit de doelgroep niet duidelijk blijkt. Waardoor die zich ook veel minder aangesproken voelt.

 

Kan jij dat dan vermijden?

Je kan bovenstaande inderdaad vermijden en zichtbaar worden binnen de massa. Héél zichtbaar zelfs.

Een aantal concrete voorbeelden van goed gekozen niches en doelgroepen:

  • ik leer managers hun communicatie te verbeteren waardoor hun team betere resultaten behaald en de sfeer verbetert (en dat kan perfect door NLP)
  • ik ondersteun als VA (Virtual Assistant) middelgrote bedrijven van ca 50 medewerkers met hun administratie zodat ze minstens 10% kosten besparen
  • …..

Het is op die manier  onmogelijk om jou in te ruilen want jij bent heel specifiek. Zeker als je dat daarna combineert met jouw Personal Branding en GUNfactor: dan mag er naast jouw deur iemand beginnen met exact dezelfde dienst. Jouw klanten blijven jou toch vinden!

 

 

PS: op die manier verdien jij voortaan ook dat TOP inkomen waar je diep van binnen van droomt met jouw passie (en nee, je bent dan nog altijd niet op geld belust)

Comment Section

2 reacties op “Hoe je als grote vis in een kleine vijver geen concurrentie meer hebt. En hoe je die grote vis wordt.



Door Petra Mertens op 21 februari 2013

Hé Daphne,

Wat ga je precies toepassen uit het artikel?

Hoor het graag van je!

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: