Page content

Ontdek hoe klanten makkelijk JA zeggen tegen jouw hoge prijzen.

Woensdag is een groep ambitieuze en heel gedreven groep vrouwelijke ondernemers gestart aan een nieuwe fase in hun leven: zij gaan voortaan begeleid bouwen aan het uitbouwen van een succesvol bedrijf in het 6-maandenprogramma ‘Klantenmagneet in 5 stappen’.

Dag 1 werden de fundamenten gelegd en was er nog wat gewenning nodig, dag 2 werd het succes voor iedereen in de groep tastbaar.

1 van de 1ste problemen waarmee vooral vrouwelijke ondernemers kampen om hun bedrijf succesvol te maken is omzet. Ze zijn bang om goede prijzen voor hun product te vragen. Toch zijn die nodig om je onderneming en jezelf te laten groeien.

Hoezo?

Vrouwen zijn geneigd om zich klein te maken. Daar zitten heel veel verklaringen van uit de oertijd achter, maar die zijn uiteraard voor jullie niet van belang. Maar de oertijd is lang geleden en dus is het ook voor vrouwen tijd om GROOT te denken en dus goede (lees HOGE) prijzen te vragen voor hun product/dienst.

De JA, maars komen dan heel snel naar boven. Ik zet er een paar voor je op een rij:

  • klanten gaan NEE zeggen en ik ga helemaal geen inkomen meer hebben
  • mijn omgeving gaat denken dat ik zot ben geworden
  • ik wil niet dat alles rond geld draait
  • …..

De NEE van je klanten makkelijk naar JA brengen

Er is nochtans een héél erg makkelijke manier om je (potentiële) klanten toch JA tegen die hoge prijzen te laten zeggen. Of het nu gaat om individuele klanten (particulieren  of ZZP’ers) of om bedrijven, het principe blijft hetzelfde.

Je gelooft me nog steeds niet?

Stel jezelf eens voor dat je zoon of dochter een operatie moet ondergaan, een héle dure. Je weet dat dit echt de enige manier is om hem of haar beter te maken. Ik wed dat je er alles en dan ook echt alles aan zal doen om het nodige geld bijeen te brengen. Geen haar op je hoofd dat er zelfs maar aan denkt dat niet te doen en groot gelijk heb je natuurlijk.

Hoe dat komt?

Jouw (jullie) pijn is op dat moment héél erg acuut en dus wil je een oplossing. Je zegt JA tegen jouw kind zijn genezing, niet tegen de dokter die de operatie zal uitvoeren.

Zo gaat dat ook met onze klanten. Uiteraard is dit een kromme vergelijking en hoop ik uit het diepste van mijn hart dat je nooit met zulk een situatie wordt geconfronteerd, maar toch kan j er veel uit leren om jouw business winstgevend te maken.

Klanten zeggen JA tegen een oplossing die hen verlost van die pijn. En daar willen ze best een hoge prijs voor betalen. Letterlijk in € dan.

Er zijn uiteraard een aantal criteria die daarvoor belangrijk zijn:

  • de worsteling van de klant naar boven (durven) brengen
  • jouw dienst/product biedt een duidelijke oplossing (resultaat) voor het probleem
  • goed kunnen voorrekenen wat het kost om jouw dienst of product niet te gebruiken

 Door bovenstaande toe te passen kan je echt goede prijzen voor je diensten gaan vragen. En kan jij dus een goed inkomen verdienen want dat :

  • ben je gewoon sowieso waard
  • geeft jou mogelijkheid keuzes te maken voor jezelf en je bedrijf. Je kan bv. kiezen om met een coach samen te werken en op die manier je groei te vergroten

Er is evenwel nog 1 maar

Er is nog 1 belangrijke extra regel die nodig is vooraleer jij die hoge prijzen ook echt gaat krijgen. Je moet het ook écht geloven, je moet een mindset hebben die GROOT denkt!

Werkt het dan wel echt?

JA! laat het me even staven met een concreet voorbeeld uit de groep:

Eén van de dames is zoals allemaal een heel ambitieuze en daadkrachtige dame. Toch was ze ervan overtuigd dat enkel bedrijven voor haar dienst goede prijzen zouden willen betalen, terwijl wij er allemaal van overtuigd waren (en zijn) dat ze een fantastische dienst heeft.

Ze leert met haar bedrijf topvrouwen nl. bewuste keuzes te maken zodanig dat ze terug alle bordjes in de lucht kunnen houden. Zowel op werk, als mama, als vriendin….

Fantastisch was dan ook de sms die gisterenavond  (ja gisteren, op het einde van dag 2 van de 6 maanden!) volgde:

Het werkt’ Heb traject verkocht aan particulier aan corporate prijs!’

Dat terwijl ze de dag (of zelfs uren daarvoor) nog overtuigd was dat dat niet zou kunnen! En ook de andere dames hebben op amper 2 dagen fantastisch grote stappen naar hun succes gezet. Nu al proficiat! Ben nu al ontzettend trots op ze allemaal 🙂

Ik wens het ook jou toe!

 

Comment Section

2 reacties op “Ontdek hoe klanten makkelijk JA zeggen tegen jouw hoge prijzen.


Door Metadame op 24 juni 2012

hallo Petra,

bovenstaande klopt helemaal. ik ben ook altijd bang dat mensen nee zullen zeggen omdat ze het gewoon niet kunnen betalen als ik hogere prijzen vraag. toch betalen deze mensen zonder problemen wel de rekening van de garage, of van de dierenarts. (ik ben alternatief psychotherapeute) en voor zichzelf hebben ze het vaak niet over. inderdaad belangrijk mensen over de streep te trekken, maar sommigen kunnen het echt niet betalen en dan voel ik me al gauw een bitch als ik toch mijn prijs vraag……


Door Petra Mertens op 25 juni 2012

Goeiemiddag Metadame,

Om hoge prijzen te kunnen vragen, is het nodig om voor je klant heel helder voor te rekenen wat het kost om niet met jou aan de slag te gaan. Je merkt terecht op dat ze voor andere zaken wel geld hebben dus is de noodzaak van jouw dienst voor hen niet groot genoeg.

En nee, een bitch hoef je je vooral niet te voelen. Als jij een dienst met waarde levert (en daar twijfel ik niet aan) dan ben je ook die prijzen waard.

succes!

Petra

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: